Відповідно до пункта 5.3 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021, Київський міський голова 31.10.2023 року доручив першому заступнику голови КМДА Поворознику М.Ю. та постійній комісії Київської міської ради з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестиційної діяльності розглянути петицію в установленому порядку (доручення № 08/КО-3368(п).
06.11.2023 на виконання доручення Київського міського голови (доручення від 31.10.2023 № 08/КО-3368(п) директоркою Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Наталією Мальник розглянуто електронну петицію № 12505 "Бюджет Києва 2024 має бути про допомогу захисникам України, а не про розкіш для киян!".
Відповідно до статті 23¹ Закону України «Про звернення громадян», Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій, затвердженого рішенням Київської міської ради від 08.10.2015 № 103/2006, у редакції рішення Київської міської ради від 10.06.2021 № 1439/1480, (далі – Положення), розглянуто електронну петицію № 12505 «Бюджет Києва 2024 має бути про допомогу захисникам України, а не про розкіш для киян!». За результатами розгляду повідомляємо про таке.
Відповідно до статті 82 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) видатки бюджетів поділяються на:
1) видатки на забезпечення конституційного ладу, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства, а також інші передбачені цим Кодексом видатки, які не можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню;
2) видатки, які визначаються функціями держави i можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидiарностi;
3) видатки на реалізацію прав та обов’язків Автономної Республіки Крим та місцевого самоврядування, які мають місцевий характер i визначені законами України.
Джерелом здійснення видатків визначених пунктом 1 частини першої статті 82 Кодексу, є кошти Державного бюджету України (стаття 83 Кодексу) видатки яких забезпечують відповідальні органи державної влади (стаття 84 Кодексу).
Згідно зі статтею 85 Кодексу забороняється планувати та здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів цим Кодексом, а також здійснювати впродовж бюджетного періоду видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів, крім випадків, коли такі видатки здійснюються за рішенням відповідної місцевої ради за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету за умови відсутності простроченої кредиторської заборгованості такого бюджету за захищеними статтями видатків на останню звітну дату, що передує плануванню видатків, або за рішенням Кабінету Міністрів України. Такі видатки здійснюються шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету.
Як виняток із зазначених норм, пунктом 22–2 Прикінцевих положень Кодексу визначено, що в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою вiдсiчi збройної агресії Російської Федерації проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності органи місцевого самоврядування або військові адміністрації можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету з подальшим розподілом таких коштів на: заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію / вивезення / переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, зокрема на оплату транспортних послуг, пально-мастильних матеріалів, облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану.
З метою розблокування можливості фінансування напряму із місцевих бюджетів матеріально-технічного забезпечення частин сил безпеки та оборони, зареєстровано проєкт Закону «Про внесення змін до Бюджетного Кодексу України щодо підтримки органами місцевого самоврядування сектору безпеки та оборони» (№ 9560 від 04.08.2023). Проте, станом на сьогодні відповідні акти законодавства України не ухвалені.
Слід зазначити, що в умовах повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України київською міською владою змінено підходи до визначення пріоритетів, основних завдань і планів діяльності структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), до формування міських документів державного планування з урахуванням їх спрямованості на забезпечення функціонування секторів міського господарства у реаліях воєнного стану та необхідності подолання зовнішніх і внутрішніх викликів і ризиків, які постали перед містом.
Так, при розробленні проєкту Програми економічного і соціального розвитку м. Києва на 2024–2026 роки основний акцент зроблено на:
– Підтримці обороноздатності, захисті та протидії збройній агресії Російської Федерації, зокрема на забезпеченні безпечних умов проживання та перебування в місті:
а) забезпечення функціонування системи територіальної оборони міста Києва;
б) підготовка цивільного населення міста Києва до основ національного спротиву;
в) покращення якості та утримання системи захисних споруд цивільного захисту комунальної власності;
г) поповнення матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій в місті Києві;
ґ) розвиток служб реагування на надзвичайні ситуації, зокрема встановлення пожежно-рятувальних постів на території міста Києва та мереж інформування й оповіщення населення у разі виникнення надзвичайних ситуацій і загроз;
д) розвиток комплексної системи відеоспостереження та систем забезпечення безпеки;
е) облаштування підвальних приміщень житлових будинків, які можуть використовуватись населенням як укриття;
є) виконання ремонтних робіт та облаштування найпростіших укриттів у закладах освіти;
ж) відновлення об’єктів житлового фонду, пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації;
з) попередження та блокування кіберзагроз міським електронним інформаційним ресурсам та сервісам, забезпечення безперебійної роботи сервісної мережевої інфраструктури та зв’язку в умовах воєнного стану тощо.
– Забезпеченні стійкості міського господарства та створенні умов для безперебійного та надійного функціонування усіх систем життєзабезпечення та надання публічних послуг в місті в умовах воєнного стану, зокрема мереж і об’єктів інженерно-транспортної, енергетичної, комунальної інфраструктури та соціальної сфери міста, а також їх відновленні і відбудові у разі порушення / руйнування внаслідок бойових дій, ракетних обстрілів і повітряних атак.
– Адаптації внутрішньо переміщених осіб та учасників/учасниць бойових дій, створенні умов для їх реінтеграції у соціум, наданні соціальних, медичних і реабілітаційних послуг особам з інвалідністю, зокрема пов’язаною з пораненнями внаслідок обстрілів і бойових дій:
а) забезпечення тимчасовим житлом внутрішньо переміщених осіб (далі –ВПО);
б) реалізація фінансових програм для створення робочих місць, підвищення соціальної та професійної мобільності ВПО та учасників / учасниць бойових дій, видача ваучерів для їх перепідготовки, підготовки, спеціалізації та підвищення кваліфікації;
в) розвиток мережі установ з надання соціальних і реабілітаційних послуг, зокрема особам (дітям) з інвалідністю та особам, які постраждали внаслідок воєнних дій;
г) розширення спроможності закладів охорони здоров’я з медичної, психологічної та фізичної реабілітації постраждалих від збройної агресії Російської Федерації;
ґ) надання комплексної соціальної підтримки та матеріальної допомоги киянам, які брали (беруть) участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, членам їх сімей та киянам членам сімей загиблих (померлих) киян-Захисників та киянок-Захисниць України;
д) надання соціальних та реабілітаційних послуг особам (дітям) з інвалідністю та особам, які постраждали від воєнних дій пов’язаними з російською військовою агресією проти України;
е) розширення системи психологічної допомоги постраждалим від збройної агресії Російської Федерації;
є) розвиток системи сімейного виховання, зокрема для дітей, які постраждали від воєнних дій і збройних конфліктів, шляхом відкриття дитячих будинків сімейного типу та створення малих групових будинків;
ж) переоснащення закладів (центрів) соціальної підтримки дітей і сімей та соціально-психологічної реабілітації дітей для розширення спектру та покращення якості надання послуг, зокрема постраждалим від війни та переміщеним / евакуйованим до столиці із зони активних бойових дій;
з) сприяння реінтеграції осіб з інвалідністю, зокрема учасників / учасниць бойових дій, шляхом професійної і трудової реабілітації, стимулювання розвитку інклюзивного ринку праці, залученості до занять фізкультурою і спортом, культурно-мистецького життя;
и) розвиток програмної платформи для надання електронних послуг, зокрема впровадження «Електронного кабінету Захисника»;
і) створення відкритих громадських просторів для адаптації ВПО та релокованих неурядових організацій тощо.
– Створенні зручного, безпечного та інклюзивного міського простору в усіх сферах життєдіяльності міста, зокрема для осіб з інвалідністю, учасників бойових дій та постраждалих внаслідок збройної агресії Російської Федерації:
а) пристосування житлових будинків до потреб осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення;
б) модернізація дорожньо-транспортної інфраструктури відповідно до вимог доступності та інклюзивності (будівництво нових наземних переходів, обладнання пішохідних переходів звуковим оповіщенням та заниженим бортовим каменем і тактильною плиткою, оновлення рухомого складу громадського транспорту та модернізація об’єктів метрополітену з урахуванням доступності для осіб з інвалідністю (ураженнями органів зору, слуху, опорно-рухового апарату) та інших маломобільних груп населення тощо);
в) пристосування закладів соціальної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, фізичної культури і спорту тощо) до потреб осіб з інвалідністю, створення безбар’єрного (фізичного та інформаційного) простору;
г) створення комфортних, безпечних й інклюзивних умов перебування у громадських просторах тощо.
У місті Києві діє низка міських цільових програм (далі – МЦП), завдання і заходи яких направлені на підтримку обороноздатності міста та збройних формувань, які забезпечують оборону держави від російського агресора; надання соціальної підтримки і допомоги мешканцям м. Києва, зокрема ВПО, учасникам/учасницям бойових дій, членам їх сімей, особам (дітям) з інвалідністю та особам, які постраждали внаслідок воєнних дій, надання їм соціальних, медичних і реабілітаційних послуг; забезпечення безперебійного функціонування об’єктів критичної інфраструктури та систем життєзабезпечення міста задля задоволення життєво необхідних потреб його мешканців.
При цьому, упродовж 2023 року з метою забезпечення постійно зростаючих потреб на оборону, безпеку громадян, соціальну підтримку і лікування, соціальну і фізичну реабілітацію постраждалих внаслідок збройної агресії Російської Федерації, збільшено фінансування заходів окремих МЦП, зокрема:
– міської цільової програми з організації військової служби, виконання військового обов’язку, мобілізаційної підготовки і територіальної оборони у місті Києві «Захисник Києва» на 2022–2024 роки – на 4 115,0 млн грн;
– комплексної цільової програми підвищення енергоефективності та розвитку житлово-комунальної інфраструктури міста Києва на 2021–2025 роки – на 1 200,0 млн грн на облаштування підвальних приміщень житлових будинків, які можуть використовуватись населенням як укриття. Крім того, змінами до програми, які наразі проходять експертизу, передбачено виконання заходу з пристосування житлових будинків до потреб осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення;
– міської цільової програми забезпечення житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов, на 2022–2024 роки – на 1 049,4 млн грн, з них 541,6 млн грн на відновлення пошкоджених помешкань для сімей, житлові приміщення яких постраждали внаслідок надзвичайних ситуацій; 491,2 млн грн для забезпечення житлом учасників/учасниць бойових дій та членів їх сімей (загалом 650,0 млн грн) та16,6 млн грн для надання тимчасового житла для ВПО (загалом 130,0 млн грн);
– міської цільової програми «Здоров’я киян» на 2020–2023 роки – на 200,0 млн грн;
– міської цільової програми «Турбота. Назустріч киянам» на 2022–2024 роки – майже на 3,0 млн грн.
– міської цільової програми забезпечення готовності до дій за призначенням територіальної підсистеми міста Києва Єдиної державної системи цивільного захисту на 2020–2023 роки – на 331,7 тис. грн.
Крім того у 2023 році з метою сприяння реінтеграції киян – захисників та захисниць України, членів їх сімей, киян ‒ членів сімей загиблих (померлих) захисників та захисниць України шляхом підвищення ефективності функціонування системи соціальної допомоги, включення додаткових заходів соціальної підтримки, вирішення проблем матеріально-технічного, медичного спрямування, надання послуг професійної адаптації, залучення до культурно-мистецького життя прийнята нова Міська цільова програма «Підтримка киян –Захисників та Захисниць України» на 2023–2025 роки, загальним обсягом фінансування на три роки – 2 329,4 млн грн.
Також слід зазначити про суттєве скорочення фінансування у 2023 році та у наступному році заходів МЦП, які не є нагальними для забезпечення функціонування міста в умовах воєнного стану.
У 2023 році Київською міською радою було передбачено та спрямовано з міського бюджету понад 6,2 мільярди гривень на потреби сил оборони з метою придбання автотранспорту, БПЛА, оптичних прицілів, приборів нічного бачення, ремонту та відновлення техніки тощо. Рішенням Київської міської ради від 26 жовтня 2023 року ця сума була збільшена майже на 1,5 мільярди гривень. Водночас з бюджету міста Києва у вигляді субвенції Міністерству оборони України та Генеральному штабу Збройних Сил України виділено 300 мільйонів гривень.
Враховуючи повномасштабне вторгнення Російської Федерації та триваючу широкомасштабну збройну агресію, й відповідно першочергову потребу у зміцненні та підтриманні оборонних спроможностей України, підтримую електронну петицію № 12505 «Бюджет Києва 2024 має бути про допомогу захисникам України, а не про розкіш для киян!». Заходи з реалізації порушених в електронній петиції питань вживатимуться у межах чинного законодавства України при формуванні та затвердженні видаткової частини бюджету міста Києва, а також шляхом впровадження нових підходів до планування міських цільових програм.
З повагою
заступник міського голови –
секретар Київської міської ради Володимир БОНДАРЕНКО
Відповідно до пункта 6.1 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 Київський міський голова Віталій Кличко 22.11.2023 року направив підтриману електронну петицію першому заступнику голови КМДА Поворознику М.Ю. та постійній комісії Київської міської ради з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестиційної діяльності для подальшої роботи відповідно до розділу VI "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 (доручення № 08/КО-3368(п) від 22.11.2023).
Петицію підписали
Перший заступник голови Київської міської державної адміністрації
Для оформлення підписки необхідно авторизуватись або зареєструватись