Відповідно до пункта 5.3 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021, Київський міський голова Віталій Кличко 04.10.2023 року доручив заступнику голови КМДА Непопу В.І., заступнику голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень у сфері цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації (CDTO) Оленичу П.С., заступнику голови КМДА Мондриївському В.М. та постійним комісіям Київської міської ради з питань архітектури, містопланування та земельних відносин, з питань освіти і науки, молоді та спорту розглянути петицію в установленому порядку. (доручення № 08/КО-3133(п).
10.10.2023 на виконання доручення Київського міського голови (доручення від 04.10.2023 № 08/КО-3133(п) заступником голови Київської міської державної адміністрації Вячеславом Непопом розглянуто електронну петицію № 12474 «Сприяння виконанню Меморандуму від 07 квітня 2021 року в частині добудови ЖК «ЕВРИКА».
Відповідно до статті 23¹ Закону України «Про звернення громадян», Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій, затвердженого рішенням Київської міської ради від 08.10.2015 № 103/2006, у редакції рішення Київської міської ради від 10.06.2021 № 1439/1480, (далі – Положення), розглянуто електронну петицію № 12474 «Сприяння виконанню Меморандуму від 07 квітня 2021 року в частині добудови ЖК «ЕВРИКА». За результатами розгляду повідомляємо про таке.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законодавством України передбачено, що до обов’язків замовника будівництва належить залучення підрядника для виконання робіт із будівництва об’єкта, укладення з ним договорів підряду, контроль за будівництвом, здійснення технічного нагляду, проведення розрахунків, прийом закінчених робіт та здача об’єкта в експлуатацію.
Згідно із статтею 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація роботи, пов’язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво. Крім цього, Законом України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому» передбачено створення правових механізмів для гарантування державою речових прав на об’єкти незавершеного будівництва та майбутні об’єкти нерухомості.
Водночас, на сьогодні на законодавчому рівні не визначено меж повноважень місцевих державних адміністрацій та практичних механізмів щодо завершення спорудження проблемних об’єктів житлового будівництва, а також не передбачено порядок реалізації місцевими державними адміністраціями та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад повноважень у сфері здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов’язань забудовниками, діяльність яких пов’язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків, а також механізм реалізації повноважень з організації роботи, пов’язаної із завершенням будівництва цих будинків.
Згідно із частиною п’ятою статті 19, частини четвертої статті 23 Господарського кодексу України незаконне втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у господарську діяльність суб’єктів господарювання, зокрема і під час здійснення ними державного контролю та нагляду, забороняється.
Рішенням Київської міської ради від 08.07.2010 № 1116/4554 «Про надання Київському національному університету імені Тараса Шевченка земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлових будинків з об’єктами соціально-побутового, торговельно-розважального та готельно-офісного призначення на просп. Академіка Глушкова, 6 у Голосіївському районі м. Києва» Київському національному університету імені Тараса Шевченка (далі – Університет) надані земельні ділянки загальною площею 28,41 га в постійне користування для будівництва, експлуатації та обслуговування житлових будинків з об’єктами соціально-побутового, торговельно-розважального та готельно-офісного призначення на просп. Академіка Глушкова, 6 у Голосіївському районі м. Києва за рахунок земель Київського національного університету імені Тараса Шевченка, наданих відповідно до пункту 59 рішення Київської міської ради від 05.07.2001 № 380/1356 «Про надання і вилучення земельних ділянок» (державні акти від 29.04.2010 № 07-9-00109 та від 29.04.2010 № 07-9-00112).
Відповідно до цього рішення Університету видані державні акти на право постійного користування земельними ділянками площею 27,6010 га (кадастровий номер 8000000000:79:425:0003) від 08.10.2010 № 07-9-00117 та площею 0,8124 га (кадастровий номер 8000000000:79:425:0044) від 08.10.2010 № 07-9-00118.
Інформація (документи) про припинення Університету права користування вказаними вище земельними ділянками у Міському земельному кадастрі відсутня.
Будівництво житлових будинків житлового комплексу «Еврика» на просп. Академіка Глушкова, 6 розпочалося та здійснювалося на підставі договору від 27.02.2003 № 01/03, укладеного між Університетом, ЗАТ «Інтернафтогазбуд» (інвестор) та ЗАТ «Побутрембуд» (генпідрядник), предметом якого була діяльність зі спорудження комплексу житлових будинків на просп. Академіка Глушкова, 6 на земельних ділянках, що належать Університету, а також договору від 11.12.2009 № ЗП02 між Університетом та ЗАТ «Побутрембуд» про спільну діяльність з продовження проєктування та будівництва комплексу житлових будинків та інших споруд на просп. Академіка Глушкова, 6.
Рішенням Господарського суду м. Києва від 22.05.2009 у справі № 50/35 договір від 27.02.2003 № 01/03 визнано недійсним. Рішенням Господарського суду м. Києва від 29.11.2012 у справі № 5011-10/14199-2012 розірвано договір від 11.12.2009 № ЗП02, укладений із ЗАТ «Побутрембуд», у зв’язку з невиконанням ним своїх зобов’язань.
Кабінет Міністрів України видав розпорядження від 11.12.2013 № 1063-р про погодження пропозиції Міністерства освіти і науки України щодо укладення договору-доручення на виконання функцій замовника між Університетом, який виступає як довіритель, та ТОВ «Аркада-Будівництво», яке виступає як повірений, для завершення будівництва комплексу житлових будинків на просп. Академіка Глушкова, 6.
На виконання цього розпорядження між Університетом та ТОВ «Аркада-Будівництво» укладено договір-доручення від 14.01.2014 № 01-2013 на виконання функцій замовника будівництва комплексу житлових будинків з об’єктами соціально-побутового, торговельно-розважального та готельно-офісного призначення на просп. Академіка Глушкова, 6.
09.10.2017 набрало законної сили рішення Голосіївського районного суду міста Києва від 18.08.2017 у справі № 752/17422/15-ц, згідно з яким позовні вимоги довірителів задоволено в повному обсязі, ФФБ передано в управління новому управителю АТ АКБ «АРКАДА», до якого перейшли права та обов’язки щодо довірителів ФФБ та забудовника.
Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) замовникам будівництва Університету (землекористувач), ТОВ «Аркада-Будівництво» (замовник) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 30.04.2014 № 4554/0/12/009-14 для коригування проєкту будівництва житлових будинків та об’єктів соціально-побутової сфери на просп. Академіка Глушкова, 6 у Голосіївському районі м. Києва. Замовникові будівництва Університету надано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 12.05.2011 № 5110/0/18/009-11 для проєктування будівництва стадіону на просп. Академіка Глушкова, 6 у Голосіївському районі м. Києва.
На виконання вимог положень Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» та Закону України «Про банки і банківську діяльність» правління Національного банку України своїм рішенням від 25.08.2020 № 541-рш/БТ віднесло АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО АКЦІОНЕРНОГО КОМЕРЦІЙНОГО БАНКУ «АРКАДА» (далі – АТ АКБ «АРКАДА») до категорії неплатоспроможних і рішенням від 24.09.2020 № 601-рш відкликало банківську ліцензію та оголосило ліквідацію АТ АКБ «АРКАДА». Фондом гарантування вкладів фізичних осіб розпочато процедуру ліквідації неплатоспроможного банку АТ АКБ «АРКАДА». Процедура ліквідації призначена з 25.09.2020 до 24.09.2023 включно.
За результатами проведеного пресбрифінгу в Національному банку України 07.04.2021 підписано Меморандум щодо вирішення соціального питання добудови та передачі квартир інвесторам ЖК «Еврика», «Патріотика» та «Патріотика на озерах» (далі – меморандум) за участю Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Національного банку України, Міністерства розвитку громад та територій України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Київської міської державної адміністрації, на якому представлено спільні результати діяльності органів влади щодо захисту прав громадян.
За інформацією Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), на виконання положень меморандуму ТОВ «СТОЛИЦЯ ГРУП» провело технічний аудит і повну інвентаризацію об’єктів для визначення залишків товарно-матеріальних цінностей; розробило та затвердило графіки етапності виконання будівельних робіт із добудови будинків. З вересня 2021 року були розпочаті підготовчі роботи на ЖК «Еврика», а з 22 грудня 2021 року були розпочаті будівельні роботи на першій земельній ділянці ЖК «Патріотика на озерах».
Разом з тим, на запит Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ТОВ «СТОЛИЦЯ ГРУП» поінформувало, що після проведення технічного та фінансового аудиту компаній групи «Аркада» встановлений дефіцит коштів для добудови, що на час проведення аудиту складав 3,6 млрд грн. Меморандумом були визначені джерела для покриття дефіциту коштів на добудову, ключові із яких – продаж товарних залишків в ЖК «Еврика» та «Патріотика», а також кошти від реалізації 10% площ в ЖК «Патріотика на озерах». Відповідно до затверджених «Графіків з добудови» – попередні строки добудови складали орієнтовно 7 років. Якщо вдасться реалізувати всі товарні залишки в ЖК «Еврика» та «Патріотика» та 10% площ в ЖК «Патріотика на озерах» одночасно, за попередніми підрахунками вдасться покрити дефіцит коштів на добудову та добудувати всі житлові комплекси у строк від 3 до 4 років. В будь-якому разі точні строки реалізації добудови залежать від ситуації в Україні, завершення військових дій, можливості нормальної роботи підрядних організацій, наявності трудових ресурсів.
З огляду на те, що опосередкована вартість спорудження житла по місту Києву складає 43337,00 грн за квадратний метр (відповідно до наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (далі – Мінрегіон) від 27.07.2023 № 647 «Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розрахованих станом на 01 липня 2023 року)», та враховуючи, що загальна площа квартир, що можуть підлягати викупу за кошти місцевого чи державного бюджетів складає 245 760,84 кв. м (ЖК «Еврика» – 78 894,36 кв. м; ЖК «Патріотика» – 1 866,48 кв. м; ЖК «Патріотика на озерах» (нова назва – Н2О) – 165 000,00 кв. м), викуп всіх вільних площ в об’єктах АТ АКБ «АРКАДА» потребує значних коштів (10 650 537 523 грн 08 коп.), яких на сьогодні, враховуючи воєнний стан у країні, в бюджеті міста Києва не передбачено.
Міністерство фінансів України листом від 10.11.2022 № 14030-09-6/26324 зазначило, що враховуючи сьогоденні пріоритети державного бюджету, які спрямовані виключно на фінансування сектору безпеки і оборони України у зв’язку із військовою агресією Російської Федерації проти України, а також на забезпечення усіх соціальних зобов’язань держави, прийняття відповідних рішень щодо спрямування видатків державного бюджету на викуп добудов багатоквартирних житлових комплексів мають бути направлені у першу чергу на реалізацію вже існуючих програм в частині завершення раніше розпочатого будівництва житлових об’єктів.
Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надав детальну інформацію щодо ситуації, яка склалася навколо будівництва житлових комплексів, фінансування яких здійснювалося АТ АКБ «АРКАДА», зокрема ЖК «Еврика», листом від 23.06.2023 № 056/934-18263 Університету та листом від 09.10.2023 № 056-4844 Міністерству освіти і науки України.
Водночас враховуючи суспільну значимість порушених в електронній петиції питань, з метою сприяння забезпеченню інтересів інвесторів, виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) в межах покладених функцій і повноважень вживатимуться заходи відповідно до розділу VI Положення.
З повагою
Київський міський голова Віталій КЛИЧКО
Відповідно до пункта 6.1 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 Київський міський голова Віталій Кличко 03.11.2023 року направив підтриману електронну петицію заступнику голови КМДА Непопу В.І., заступнику голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Оленичу П.С. та постійній комісії Київської міської ради з питань архітектури, містопланування та земельних відносин для подальшої роботи відповідно до розділу VI "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 (доручення № 08/КО-3133(п) від 03.11.2023).
Петицію підписали
Заступник голови Київської міської державної адміністрації
Заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень у сфері цифрового розвитку
Для оформлення підписки необхідно авторизуватись або зареєструватись