Відповідно до пункта 5.3 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021, Київський міський голова Віталій Кличко 29.05.2023 року доручив заступнику голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Прокопіву В.В. та постійній комісії Київської міської ради з питань культури, туризму та суспільних комунікацій розглянути петицію в установленому порядку. (доручення № 08/КО-1654(п)
Відповідно до статті 23¹ Закону України «Про звернення громадян», Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій, затвердженого рішенням Київської міської ради від 08.10.2015 № 103/2006, у редакції рішення Київської міської ради від 10.06.2021 № 1439/1480 (далі – Положення), розглянуто електронну петицію № 11910 «Повернути та відновити унікальну Дачу-пам’ятку в Пущі-Водиці». За результатами розгляду повідомляємо про таке.
Департаментом охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі – Департамент охорони культурної спадщини), на який покладені повноваження органу охорони культурної спадщини на території м. Києва, неодноразово проводилися візуальні обстеження пам’ятки за адресою: вул. Миколи Юнкерова, 37-А та вживалися заходи, передбачені чинним законодавством у сфері охорони культурної спадщини для забезпечення збереження означеної пам’ятки.
За результатами огляду пам’ятки за вказаною адресою, проведеного представником Департаменту охорони культурної спадщини 29 березня 2023 року, було встановлено, що частина будинку (мансардовий поверх та покриття і оздоблення даху) було пошкоджено вогнем. Будинок не має ознак використання та перебуває в неналежному, занедбаному стані.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 24 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі – Закон) власник або уповноважений ним орган, користувач зобов’язані утримувати пам’ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.
Використання пам’ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує якнайменших змін і доповнень до пам’ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо.
Відповідно до частини 1 статті 27 Закону у разі, коли пам’ятці загрожує небезпека пошкодження, руйнування чи знищення, власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, зобов’язані привести цю пам’ятку до належного стану (змінити вид або спосіб її використання, провести роботи з її консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту та пристосування).
Відповідно до статті 29 Закону на фізичну або юридичну особу, діяльність якої негативно позначається на стані пам’ятки (створює загрозу знищення, руйнування, пошкодження, спотворення пам’ятки), покладається обов’язок вжити заходів, погоджених з відповідним органом охорони культурної спадщини, для запобігання такій загрозі та підтримання пам’ятки в належному стані за власні кошти.
Керуючись частиною 1 статті 23 Закону, на виконання припису від 06 квітня 2021 року № 350/П, винесеного власнику пам’ятки – товариству з обмеженою відповідальністю «КАЙЛАС ЮА» (далі – Власник) за недодержання вимог щодо захисту, збереження, утримання, використання, реабілітації пам’ятки та ухилення від підписання охоронного договору, між Власником та Департаментом охорони культурної спадщини укладено охоронний договір від 06.08.2021 № 4660 на пам’ятку культурної спадщини за адресою: вул. Миколи Юнкерова, 37, літ. А (далі – Охоронний договір).
Відповідно до положень Охоронного договору, власником взято низку зобов’язань щодо належного захисту, збереження, утримання, використання і проведення реставраційно-реабілітаційних робіт та пристосування вказаної пам’ятки під сучасні потреби протягом 2021–2023 років.
Враховуючи невиконання Власником зазначених зобов’язань щодо належного утримання пам’ятки та вжиття заходів, спрямованих на поліпшення її стану, Департаментом охорони культурної спадщини повторно направлено Власнику пам’ятки припис від 30 березня 2023 року № 594/П з відповідними пам’яткоохоронними вимогами, зокрема, щодо надання науково-проєктної документації на проведення реставраційно-реабілітаційних робіт на пам’ятці за вказаною адресою; вжиття невідкладних заходів, щодо недопущення пошкоджень та заходів для належного утримання зазначеної пам’ятки, який на сьогодні не виконано.
Принагідно інформуємо, що Департаментом охорони культурної спадщини систематично, в період 2020–2023 років, проводились обстеження зазначеного об’єкта культурної спадщини та вживались відповідні охоронні заходи, згідно чинного пам’яткоохоронного законодавства, в межах покладених функцій та визначених повноважень.
За недодержання вимог щодо захисту, збереження, утримання, використання, реабілітації пам’ятки за вказаною адресою, попередньому власнику зазначеного об’єкта культурної спадщини – товариству з обмеженою відповідальністю «Пуща-Парк» було направлено припис від 27 серпня 2020 року № 256/П та накладено фінансові санкції, які були сплачені.
Відповідно до статті 21 Закону, якщо в результаті дій або бездіяльності власника пам’ятки їй загрожує пошкодження або знищення, відповідний орган охорони культурної спадщини робить власнику пам’ятки відповідне попередження.
Якщо власник пам’ятки не вживе заходів щодо її збереження, зокрема у зв’язку з неможливістю створення необхідних для цього умов, суд за позовом відповідного органу охорони культурної спадщини може постановити рішення про її викуп.
У разі невідкладної необхідності забезпечення умов для збереження пам’ятки позов про її викуп може бути пред’явлено без попередження.
Викуплена пам’ятка переходить у власність держави.
Викупна ціна пам’ятки визначається за згодою сторін, а в разі спору – судом.
Норми статті 21 Закону повністю кореспондуються зі статтею 352 Цивільного кодексу України та регламентують можливість викупу пам’ятки виключно у власність держави.
Необхідно зазначити, що відповідно до Положення про Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 02 березня 2023 року № 6022/6063, майно Департаменту є комунальною власністю територіальної громади міста Києва і закріплене за ним на праві оперативного управління.
Натомість, відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство культури та інформаційної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2019 № 885 «Деякі питання діяльності Міністерства культури та інформаційної політики», Міністерство культури та інформаційної політики України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Міністерство культури та інформаційної політики України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури, державної мовної політики, популяризації України у світі, державного іномовлення, інформаційного суверенітету України (у частині повноважень з управління цілісними майновими комплексами державного підприємства «Мультимедійна платформа іномовлення України» та Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ») та інформаційної безпеки, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах відновлення та збереження національної пам’яті, міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав національних меншин в Україні, мистецтв, охорони культурної спадщини, музейної справи, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей.
Відповідно до підпункту 245 пункту 3 Положення про Міністерство культури та інформаційної політики України, цей орган здійснює функції з управління об’єктами державної власності, що належать до сфери його управління.
Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» суб’єктами управління об’єктами державної власності є: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері управління об'єктами державної власності; міністерства, інші органи виконавчої влади та державні колегіальні органи (далі – уповноважені органи управління); Фонд державного майна України; органи, що забезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України; органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації (далі – господарські структури), державне підприємство, установа, організація або господарське товариство, 100 відсотків акцій (часток) якого належить державі або іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі; Національна академія наук України, галузеві академії наук.
Законодавством безальтернативно зазначено, що викуплена пам’ятка має перейти у державну власність.
Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, станом на сьогодні є саме Міністерство культури та інформаційної політики України.
Водночас, Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері управління об’єктами державної власності.
Питання викупу зазначеної пам’ятки та передачі до власності територіальної громади міста Києва можливе виключно за умови законодавчого врегулювання та внесення змін до вищезазначених законів України, а також низки питань, що належать до повноважень центральних органів влади та Верховної Ради України.
Принагідно інформуємо, що рішенням Київської міської ради від 12.11.2019 № 45/7618 «Про звернення Київської міської ради до Верховної Ради України щодо термінового прийняття проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань удосконалення системи охорони культурної спадщини» від 26.03.2018 № 802», з метою сприяння забезпеченню охорони об’єктів культурної спадщини на території України, виконанню Україною міжнародних зобов’язань в сфері охорони культурної спадщини, встановленню превентивних заходів охорони та усунення прогалин законодавства, які дозволяють, зловживаючи правами, нищити та іншим чином шкодити культурній спадщині України, передбачено необхідність невідкладного прийняття проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань удосконалення системи охорони культурної спадщини» від 26.03.2018 № 8202.
Враховуючи вищевикладене та суспільну значущість питання, порушеного в ініційованій Вами петиції, підтримую електронну петицію № 11910 «Повернути та відновити унікальну Дачу-пам’ятку в Пущі-Водиці», в частині вжиття заходів щодо збереження пам’ятки – Дачі архітектора Брадтмана. Виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) вживатимуться заходи в межах покладених функцій та повноважень, відповідно до розділу VI Положення.
З повагою
Київський міський голова Віталій КЛИЧКО
Відповідно до пункта 6.1 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 Київський міський голова Віталій Кличко 27.06.2023 року направив підтриману електронну петицію заступнику голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Прокопіву В.В. та постійній комісії Київської міської ради з питань культури, туризму та суспільних комунікацій для подальшої роботи відповідно до розділу VI "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 (доручення № 08/КО-1654(п) від 27.06.2023).
Петицію підписали
Заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень
Для оформлення підписки необхідно авторизуватись або зареєструватись