Відповідно до пункта 5.3 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021, Київський міський голова Віталій Кличко 30.03.2023 року доручив першому заступнику голови КМДА Поворознику М.Ю., заступнику міського голови - секретарю КМР Бондаренку В.В., постійним комісіям Київської міської ради з питань регламенту, депутатської етики та запобігання корупції, з питань місцевого самоврядування, регіональних та міжнародних зв'язків і з питань дотримання законності, правопорядку та зв'язків із правоохоронними органами розглянути петицію в установленому порядку. (доручення №08/КО-841(п).
05.04.2023 на виконання доручення Київського міського голови В. Кличка (доручення № 08/КО-841(п) відбулось засідання постійної комісії Київської міської ради з питань дотримання законності, правопорядку та зв'язків із правоохоронними органами.
Вирішили:
Непідтримувати електронну петицію № 11816 "Звернутись до Верховної Ради, щоб та розглянула законопроєкт про позбавлення мандатів депутатів від ОПЗЖ у міських радах"
10.04.2023 на виконання доручення Київського міського голови В. Кличка (доручення № 08/КО-841(п) відбулось засідання постійної комісії Київської міської ради з питань місцевого самоврядування, регіональних та міжнародних зв’язків.
Вирішили:
Підтримати електронну петицію № 11816 "Звернутись до Верховної Ради, щоб та розглянула законопроєкт про позбавлення мандатів депутатів від ОПЗЖ у міських радах"
Відповідно до статті 23¹ Закону України «Про звернення громадян», Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій, затвердженого рішенням Київської міської ради від 08.10.2015 № 103/2006, у редакції рішення Київської міської ради від 10.06.2021 № 1439/1480, (далі – Положення), розглянуто електронну петицію № 11816 «Звернутись до Верховної Ради, щоб та розглянула законопроєкт про позбавлення мандатів депутатів від ОПЗЖ у міських радах». За результатами розгляду повідомляємо про таке.
На розгляді Верховної Ради України перебуває проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо наслідків ухвалення судом рішення про заборону політичної партії для статусу депутатів місцевих рад» (реєстр. № 7476 від 20.06.2022), поданий Кабінетом Міністрів України.
Внесення на розгляд парламенту вказаного законопроєкту обумовлено необхідністю врегулювання правових наслідків ухвалення судом рішення про заборону політичної партії для статусу депутатів місцевих рад.
Законопроєктом № 7476 запропоновано внести ряд змін до законів України «Про статус депутатів місцевих рад», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про військово-цивільні адміністрації» та «Про правовий режим воєнного стану», передбачивши, зокрема, що однією з підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради є набрання законної сили рішенням суду про заборону діяльності політичної партії, від місцевої організації якої висувалася та була обрана відповідна особа депутатом місцевої ради, а також входження депутата місцевої ради до депутатської фракції місцевої організації політичної партії, діяльність якої заборонена за рішенням суду, що набрало законної сили (новий пункт 7² частини першої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, проаналізувавши законопроєкт, в цілому підтримує закладені ним механізми врегулювання правових наслідків ухвалення судом рішення про заборону політичної партії для статусу депутатів місцевих рад. Разом з тим, Головне науково-експертне управління висловлює до поданого законопроєкту низку зауважень концептуального та техніко-юридичного характеру (висновок від 03.08.2022 № 16/03-2022/127481).
Центральна виборча комісія у своєму листі наголошує, що такий юридичний факт, як заборона політичної партії, зумовлює необхідність комплексного підходу до врегулювання його наслідків, зокрема й удосконалення у зв’язку з цим виборчого законодавства, та звертає увагу на необхідність встановлення заборони висування кандидатів на місцевих виборах через місцеві організації політичних партій, якщо їх діяльність заборонена в установленому законом порядку, врегулювання питання зміни складу територіальних виборчих комісій, які були сформовані на підставі подань місцевих організацій політичних партій, діяльність яких заборонена в установленому законом порядку, тощо.
Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», розглянувши законопроєкт, повідомила Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування про необхідність внесення додаткових змін до статті 45 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо умов повноважності місцевих рад з метою забезпечення їх безперебійного функціонування під час воєнного стану.
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування вирішив рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо наслідків ухвалення судом рішення про заборону політичної партії для статусу депутатів місцевих рад» (реєстр. № 7476 від 20.06.2022), поданий Кабінетом Міністрів України, прийняти за основу.
Крім того, беручи до уваги необхідність комплексного підходу до законодавчого врегулювання питання визначення юридичних наслідків заборони політичної партії, зокрема й удосконалення у зв’язку з цим виборчого законодавства шляхом внесення відповідних змін до Виборчого кодексу України в частині зміни складу територіальних виборчих комісій, які були сформовані на підставі подань місцевих організацій політичних партій, діяльність яких заборонена в установленому законом порядку, врегулювання питання заміщення депутатів місцевих рад, які були обрані від місцевих організацій таких політичних партій, тощо, Комітет ухвалив врахувати при підготовці законопроєкту № 7476 до другого читання відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроєкту, інших структурних частин законопроекту та/або інших законодавчих актів, що не були предметом розгляду в першому читанні та відповідають предмету правового регулювання законопроєкту, та звернутись до Голови Верховної Ради України з пропозицією оголосити про це під час розгляду даного законопроєкту на пленарному засіданні (висновок від 23.11.2022 №04-23/03-2022/201132).
Відповідний проєкт постанови Верховної Ради України направлено Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування 28.11.2022 № 04-23/03-2022/203250 та зареєстровано 28.11.2022 за № 7476/П.
Разом із цим, Центральна виборча комісія у постанові від 13.04.2023 № 25 «Про окремі питання заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені» висловила на основі листів Міністерства юстиції України від 27.12.2022 № 123500/156293-6-22/19.2.1, від 08.03.2023 № 28120/156293-6-22/19.2.1 та від 11.04.2023 № 44146/156293-6-22/19.2.1 таку правову позицію.
Діяльність окремих політичних партій було заборонено у зв’язку з виявленням порушень ними вимог щодо діяльності політичних партій та вчиненням дій, спрямованих, зокрема, на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України тощо.
Заборона діяльності політичної партії має наслідком припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга статті 21 Закону України «Про політичні партії в Україні»).
Оскільки місцеві організації політичної партії є структурними утвореннями політичної партії, які презентують та реалізують її статутні цілі на місцях, зокрема шляхом участі та висування своїх кандидатів у депутати на місцевих виборах, прийняття територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Виборчого кодексу України, відповідно перебуває у безпосередньому взаємозв’язку з діяльністю місцевої організації політичної партії, яка висувала, формувала та затверджувала виборчий список кандидатів у депутати на відповідних місцевих виборах.
Таким чином, наявність судового рішення, що набрало законної сили, про заборону діяльності політичної партії, як і встановлені судом підстави для ухвалення такого рішення, є важливою обставиною, яку з огляду на положення статей 37, 129¹ Конституції України територіальним виборчим комісіям слід ураховувати під час розгляду питання заміщення депутата місцевої ради, повноваження якого достроково припинені, та прийняття відповідного рішення.
Відтак, комплекс правових питань стосовно організаційно-правових наслідків судової заборони діяльності окремих політичних партій потребує унормування на рівні законодавчих актів.
Разом із цим, постала проблема є значно ширшою, аніж виключно у частині наслідків заборони окремих політичних партій. З початком повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України зафіксовано випадки, коли депутати місцевих рад, особливо на тимчасово окупованих територіях та територіях, звільнених від окупації, від різних політичних сил можуть об’єктивно підозрюватись у державній зраді, колабораційній діяльності чи суміжних кримінальних правопорушеннях.
Втім питання припинення їх повноважень на сьогодні законодавством України не врегульовані, а стаття 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» не містить правової підстави для припинення повноважень депутата місцевої ради без прийняття рішення відповідної ради у зв’язку із оголошенням йому підозри, направленням обвинувального акту до суду, а також набранням законної сили рішенням суду про визнання його винним у злочинах проти основ національної безпеки України, якщо йому не призначено покарання, пов’язане із позбавленням волі.
В той же час, припинення повноважень депутата місцевої ради у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов’язаного з позбавленням волі вимагають прийняття відповідною місцевої радою рішення, що може бути унеможливлено із об’єктивних підстав (пункт 1 частини другої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).
За цих умов, вказані питання мають бути врегульовані на законодавчому рівні у спосіб, що не викликатиме питання щодо дотримання принципу правової визначеності, а також максимального збереження повноважності представницьких органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.
З повагою
Київський міський голова Віталій КЛИЧКО
Відповідно до пункта 6.1 "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 заступник міського голови - секретар Київської міської ради Володимир Бондаренко 02.05.2023 року направив підтриману петицію першому заступнику голови КМДА Поворознику М.Ю. та постійним комісіям Київської міської ради з питань регламенту, депутатської етики та запобігання корупції, з питань місцевого самоврядування, регіональних та міжнародних зв'язків для подальшої роботи відповідно до розділу VI "Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій" від 10.06.2021 (доручення № 08/КО-841(п) від 02.05.2023).
Петицію підписали
Перший заступник голови Київської міської державної адміністрації
Для оформлення підписки необхідно авторизуватись або зареєструватись